L’Editorial Gregal va aparèixer el maig del 2011 amb la voluntat d’afavorir el diàleg entre la literatura i la història. És per aquest motiu que en el nostre catàleg hi predominen les obres d’història, d’assaig i de narrativa històrica. Però també hem obert les nostres portes a la creació poètica, al testimoni social, a l’enginy dels relats breus i a la màgia dels àlbums il•lustrats. Set col•leccions que guarden un sol secret: remar a favor de la cultura entesa com la suma de totes les formes d’art, d’amor i de pensament; entesa com a sinònim i màxima garantia de llibertat.

L’obra es trasllada a la Lleida del segle XIV i narra la lluita per la llibertat d’un esclau d’origen grec capturat per les tropes catalanes a l’illa de Sicília. Aquest personatge real arriba a Barcelona, on és comprat per l’escultor Jaume Cascalls, mestre d’obres de la Seu Vella des del 1360, i rep el nom de Jordi de Déu.

Segona meitat del segle XIV. Una revolta sacseja l’illa de Sicília. La ciutat de Messina és assetjada per les tropes catalanes, que defensen la causa del rei Frederic, eliminant els darrers nuclis de resistència dels partidaris de la casa d’Anjou. En entrar a la ciutat, prenen com a esclaus membres de la pròspera comunitat grega com a represàlia pel seu suport als angevins. Després d’una dura travessia per mar, un esclau grec provinent de Messina arriba al port de Barcelona on és comprat pel mestre escultor Jaume Cascalls. Des d’allà inicia un viatge per les obres més importants que es construeixen en aquells moments a Catalunya: la Sèquia de Manresa, la Seu de Lleida, el Monestir de Poblet, la Catedral de Tarragona, l’església de Santa Maria de Cervera, la Catedral i el Consell de Cent de Barcelona, l’Hospital de la Santa Creu i el Palau de la Diputació del General. Els seus ulls descobreixen un país en guerra amb Castella i assolat per la pesta. Serà testimoni de la tragèdia de la persecució dels jueus, les lluites dels nobles pel control del territori, el naixement de la Generalitat i el canvi de dinastia reial. L’obra que marcarà la vida del mestre i de l’esclau serà la construcció d’un panteó reial al Monestir de Poblet encomanat per un monarca, amant del protocol i de les cerimònies, que vol construir un Estat fort.

L'escultor de Déu

Vicenç Aguado i Cudolà és professor titular de Dret Administratiu, acreditat per a catedràtic, de la Universitat de Barcelona. És autor de nombroses monografies i articles en revistes de la seva especialitat.

És un apassionat de la bona lectura, la història i el patrimoni cultural. Com a escriptor, ha publicat diversos llibres en l’àmbit de la literatura infanti l i juvenil: Els contes de Vilanova i la Geltrú (2012), Les aventures del gavot a l’illa misteriosa (2014) i El tren i el xiulet màgic (2016).

També és autor de relats curts premiats en diversos certàmens. Va guanyar la primera edició del Premi NegrOliva (convocat per la Biblioteca Joan Oliva de Vilanova i la Geltrú) amb el relat curt «El misteri dels escuts de la plaça de la Vila», publicat el 2013. El seu relat «Un crim en el temps» va ser guardonat pel jurat del Festival Internacional de Novel·la Criminal en Català El Vi fa Sang (Espluga de Francolí, 2016).

L’escultor de Déu, finalista del IV Premi Gregal, és la seva primera novel·la.

Després d'un procés llarg de documentació, escriptura i moltes revisions, arriba per fi la meva primera novel·la, una novel·la històrica que va sorgir, ja fa alguns anys, de la meva fascinació per aquell esclau grec que va arribar a Catalunya des de Sícilia i al cap dels anys va esdevenir un dels grans escultors del gòtic a Catalunya, i que va participar en obres tan importants com el panteó reial de Poblet, la Seu Vella de Lleida, la Catedral de Tarragona, el Consell de Cent o el Palau de la Generalitat. A partir d'una troballa arqueològica en una petita església de les Garrigues, els personatges de la novel·la s'endinsen en un viatge apassionant al segle XIV, on els lectors podeu viure les rivalitats, les lluites i traïcions, els desenganys, emocions i ambicions, tant dels monarques i poderosos com dels petits artesans. Com a escriptor, amb aquesta primera novel·la ha estat tot un repte. Amb la publicació de la novel·la acaba un llarg viatge creatiu. Alhora comença un altre viatge a través del qual aquest escultor i les seves vivències arribaran als lectorsi continuarà amb la presentació que farem a Vilanova el dia 14 de desembre.

La primera escriptura de compra-venda d'un esclau que hem trobat referida a Mataró pertany a l'any 1396. El 18 d'abril del susdit any, Ramon Bou, rector de l'església de Sant Julià d'Argentona, va vendre al discret Guillem Gras, prevere, regenti curam animarum de Mataró, un esclau neò- fit, anomenat Esteve, de trenta anys d'edat, fill d'una esclava tàrtara anomenada Llúcia. El preu fou fixat en 19 lliures i 15 sous, moneda barcelonina de tern. Remarquem que es tracta d'un neò- fit, és a dir, d'un batejat de poc. El baptisme no enfranquia; només els esclaus de jueus eren enfranquits en ésser batejats. D'altra banda, es fa constar a l'escriptura que els diners que rebia el venedor pertanyien al peculi personal del comprador i no pas a béns de l'església {de peccunia et bonis vestris propriis ex vestris indústria et labore quesitis et non de bonis ecclesie). Amb aquest aclariment Guillem Gras deixava constància que l'esclau quedava de la seva pertinença privada. No és Túnic cas que es fa constar això en compra-vendes d'esclaus a les quals hi intervenen persones clericals.


Jaume Cascalls (segle XIV) és considerat per la historiografia un dels escultors catalans més reputats d'època gòtica. Entre les seves realitzacions, que se succeeixen al llarg de prop de quaranta anys, es troben alguns dels projectes més emblemàtics del període (el panteó reial de Poblet, per exemple). No obstant això, últimament, l'aparició de noves dades d'arxiu i certes hipòtesis abocades a propòsit de la seva producció, han vingut a confondre la seva personalitat artística. en aquest estudi es pretén redefinir la figura de Jaume Cascalls a través de les seves obres documentades i presentar algunes fins al moment inèdites